Zermatt Halfmarathon 2014

Zermatt marathon (halfmarathon) je nejvýše položený alpský běžecký závod v Evropě, s cílem v nadmořské výšce  2585 m.

Od myšlenky zůčastnit se půlmarathonu v Zermattu uplynulo půl roku. Půl roku tréninku, odříkání a tvrdé práce. Po oparaci menisku jsem začínal prakticky od nuly.

Do Švýcarska jsme vyjeli ve čtvrtek ráno. Posádku našeho automobilu tvořili Veronika, Míša, Martin a já. Ve druhém autě jel Petr a zbývající dva neběžci Petra a Dominik. Zhruba po jedenácti hodinách poklidné cesty jsme byli na místě. Grächen, malé městečko tyčící se nad St. Niklaus ve výšce 1620m s krásným výhledem na protější kopce, nás přivítalo krátkou sprškou osamělých kapek, jako by chtělo říct, takhle to teď bude pořád. Nebylo, jen mraků na náš vkus bylo až příliš. Očekávaného „azůra“ jsme se za celou dobu pobytu nedočkali. Matterhorn, který je nad Zermattem vidět téměř odevšad, byl až po „kotníky“ zahalen v mracích. Malinko se ukázal pouze v sobotu, v den závodu.

Druhý den v pátek jsme sjeli do St. Niklaus pro startovní čísla, ve kterých byla zatavena permanentka na většinu vlaků, zubaček a lanovek v okolí. Jedeme se podívat do Zermattu na místo startu a zubačkou do cíle na Riffelberg, abychom si udělali představu, co nás čeká. O Petra se pokoušejí mrákoty.

V sobotu jsme se probudili do deštivého rána. Moc dobrý pocit jsem z toho neměl. Jenže, jak to v horách bývá, za chvilku bylo jinak. Vysvitlo sluníčko, silnice oschla a oblačnost se začala pomalu rozpouštět. Jenže ne zas tolik, aby to bylo ke koukání.

Do Zermattu jsme přijeli asi čtyřicet minut před startem. Ku podivu jsem neměl trému, ani jsem nebyl nervózní z toho, co nás za chvíli čeká. Pořadatelé pouštěli závodníky na trať ve třech vlnách. Důvod k tomu byl, bylo nás celkem pět set a hrozilo zahlcení tratě. Startoval jsem ve druhé vlně a začátek mi připadal, jako pohodový výběh. Jenže po opuštění malebných uliček Zermattu začalo jít do tuhého. Žádná procházka růžovým sadem to tedy nebyla. V některých místech, a nebylo jich málo, bylo lepší rychle jít, než běžet. Nebyl jsem sám, kdo tento způsob využíval a vyšlo to na stejno. Běžci, kteří  vedle mne předstírali běh, byli stejně rychlí  jako já. Na trati bylo i několik klesání, tady jsem to napálil, co to šlo. Ukázalo se, že je to dobrá strategie, protože mě předběhl pouze jeden mladý Ital, ale já jsem poskočil o víc jak dvacet míst dopředu.  Asi na šestém kilometru předbíhám Míšu, která startovala dvě minuty přede mnou v první vlně. Řekl jsem jí několik povzbudivých slov a upaloval dál. Jinak všem ostatním z naší výpravy jsem utekl krátce po startu. Čekal jsem, že mi ke konci dojdou síly a minimálně Martin s Petrem mě převálcují. Klukům to nějak nesedlo, i to se stává.

Dobíháme na Riffelalp do výšky 2222m, konec klesání, následují poslední tři kilometry a 360 výškových metrů vražedného kopce. No, upřímně řečeno, běžet se to skoro nedá, tak to jdu jako všichni ostatní. Snažím se jít co nejrychleji, dýchám jako přetopená lokomotiva, tep mám někde vysoko v červených hodnotách. Konečně se kopec láme, vbíháme na pěšinu lemovanou švýcarskými vlaječkami, vlevo míjíme velkou ceduli „Ziel 660m“. Ještě předbíhám asi pět běžců a již vidím Riffelberg 2585m. Za cílem čekám na Míšu, která doběhla asi 11 minut za mnou. Je nám zima, vyzvedneme si  své batohy, které nám pořadatel přivezl z místa startu a jdeme se osprchovat a převléct. Když doběhl zbytek z naší výpravy a sdělovali jsme  si dojmy ze závodu, přiběhl Petr se zprávou, že jsem ve své kategorii první. Musel mě dovléct k výsledkové listině, abych mu uvěřil. Poklesla mi čelist…

V neděli podnikáme výlet na Sunneggu, zpět se vracíme malebným údolím přes horskou vesničku s pohádkovou restaurací. Petr neodolal a objednává tamní specialitu i pro mne. Jenom nás mrzí, že je Matterhorn stále v mracích. Sedíme totiž přes údolí přímo pod ním.

V pondělí po snídani balíme a vyrážíme domů.  Přijíždíme kolem desáté večer, unavení a spokojení.